Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas Ford ja GM võiks olla alternatiivid Volkswagenile?

    Ford GT Frankfurdi rahvusvahelisel autonäitusel.Foto: EPA

    Volkswagen on kistud firma ajaloo suurimasse skandaali, mis levib ka VW tütarfirmade ja teiste Saksa autotootjateni, samuti uurib üha rohkem riike võimalikke pettusi. Sellises pingelises ja teadmatus olukorras võiks autosektorist huvituv investor vaadata USAsse.

    Volkswagen on parajas supis. Pettuse tõttu on firma väärtusest pühitud kümned miljardid eurod, mitmes riigis on algatatud kriminaaljuurdlused, tagasikutsutavate autode arv kasvab pea iga päev, firma on miljardeid eurosid kulude katteks kõrvale pannud ning tütarfirmad Audi ja Škoda on samuti skandaali kistud. Tulevik ei paista ilus maailma ühele suuremale autotootjale.
    Investorite õnneks pole Volkswagen ainus võimalus panustada autosektorisse, sest suuri tegijaid on veelgi, näiteks Toyota, Ford ja General Motors. Eesti investoril on suhteliselt raske otse osta Jaapanis noteeritud Toyota aktsiaid, mistõttu keskendun Fordile ja General Motorsile. Kas need kaks USA autohiidu oleks mõistlik investeering praegu, kui kange Saksa rivaal kukub?
    Fordi või GMi aktsiaid tasuks vaadata pikaajalise investeeringuna, sest mingeid kiireid tõuse ja tormilist tootlust ei maksa oodata. Vastupidi - see investeering võib investori tahtejõu isegi proovile panna. Pigem võiks võtta seda võimalusena enda portfelli hajutada ja kindlustada tugeva ettevõttega.
    Odavad ja priskelt kasumis
    Vaadates allpool tabelis toodud numbreid, siis nii Ford kui ka GM on väga odavad ettevaatava kasumi-hinna suhte (P/E) alusel ning samas maksavad ka korralikku dividendi. Võtame kõrvale näiteks Volkswageni aktsia, mis on septembris kukkunud ligemale 40%. Sellele vaatamata on VW ettevaatav P/E veidi alla viie ehk ei erine palju GMist. Tõsi, GM ise tuleb alles välja massilisest skandaalist, kus tagasi teenindusse kutsuti kümneid miljoneid autosid.
    Võrdleme neid numbreid näiteks Standard & Poor’s 500 indeksiga, mille ettevaatav kasumi-hinna suhe 2016. aastaks on 16,4 ehk mitmekordselt kõrgem kui General Motorsil ja Fordil. Tõe huvides tasub tähelepanu juhtida, et sektor on tsükliline ja kapitalinõudlik, mis toob P/E suhet allapoole.
    Kui vaadata üldist pilti, siis mõlema firma koduturg ehk USA naudib majanduse õitsemist tänu odavale rahale, mis on massiliselt suurendanud automüügi numbreid. Augustis tõusis USAs automüügi tempo aastases plaanis 17,81 miljoni ühikuni, mis on kümne aasta parim näitaja.
    Selle tulemusel prognoosib Ford tänavu maksueelset kasumit vahemikus 8,5-9,5 miljardit dollarit, mis on üle kahe korra rohkem võrreldes 2014. aastaga. Mullu kulus Fordil omajagu raha uute mudelite arendamiseks, sest firmal oli agressiivne taktika tuua välja rohkelt uusi mudeleid.
    GM prognoosib selle aasta maksueelseks kasumiks umbes 6,5 miljardit dollarit, mis jääb mullusele tasemele.
    Pole diislit, pole probleemi
    Peab mainima, et Fordi ja eriti GMi puhul on tegu tõesti odavate aktsiatega. General Motorsi aktsia on sel aastal tulnud alla viiendiku võrra, kasumi-hinna suhe on alla kuue, neil on rahalisi vahendeid ligi 25 miljardit dollarit ning dividenditootlus on 5%. Miks siis need aktsiad nii odavad on?
    General Motorsiga käib kaasas suurem risk kui Fordiga. USA järel on GMi suuruselt teine turg Hiina ja see ei tule kellelegi praegu uudisena, et Hiinas majanduses pole parimad ajad. Venemaa ja Aafrika turg pingutavad samal ajal end vee peal hoida ning Euroopas ähvardavad karmimad regulatsioonid diiselmootoritele suurendada kulusid ja vähendada huvi.
    Õnneks nii Ford kui ka GM pole suured diiselmootorite tootjad. Isegi kui peaks tulema karmimad regulatsioonid, siis Citigroupi analüütikute hinnangul vähendaks see firma Euroopa haru kasumit aastas 50-60 miljonit dollarit. Sellise suurusega ettevõttele ei loe see number midagi. Fordiga on lugu põhimõtteliselt sama. Koduturul ei tasu nende pärast muretseda, sest kumbki firma ei müü suurel hulgal diiselmootoritega autosid. USAs üldiselt pole diisel väga populaarne valik.
    Tark ei torma
    Fordiga ei käi nii palju riske kaasas kui General Motorsiga, sest nad pole Hiinas sedavõrd domineerivad ning nende maine on seni veel kahjustamata. General Motors kutsus mullu tagasi 29 miljonit autot ja firma üritab siiani seda plekki maha pesta.
    Nende kahe vahel valides eelistaks mina Fordi, kuna firma suudab autosid müüa paremate marginaalidega. Ford teenis mullu ühe müüdud auto pealt 994 dollarit tegevuskasumit, GM kõigest 713 dollarit. Ford on ka absoluutnumbrite võrdluses rohkem kasumis ning Fordi mudelivalik on tänu agressiivsele strateegiale praegu uuem kui GMi oma, mis loodetavasti realiseerub paremate müügi- ja kasuminumbritena.
    Vaadates mis börsid üldiselt teevad, siis ma ei tõttaks veel midagi ostma. S&P 500 on selle aasta tipust tulnud alla juba 12% ning miski ei näita, et see langus oleks läbi. Seetõttu tasuks Fordi aktsiale praegu silm peale panna ning üritada lähikuudel põhja tabada. Jah, tegu on juba praegu soodsa aktsiaga, kuid see muutub ilmselt veelgi soodsamaks.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Tõnis Saarts: kaotus paneb Kaja Kallase suure surve alla Eesti 200 võitleb elu eest, Kesk tegi comeback’i
Äsja lõppenud Euroopa Parlamendi valimistel saavad olema nähtavad siirded Eesti sisepoliitikasse ja mõju mitme erakonna käekäigule, kirjutab Tallinna Ülikooli politoloog Tõnis Saarts.
Äsja lõppenud Euroopa Parlamendi valimistel saavad olema nähtavad siirded Eesti sisepoliitikasse ja mõju mitme erakonna käekäigule, kirjutab Tallinna Ülikooli politoloog Tõnis Saarts.
Enefit Green kasvatas mais elektritootmist kolmandiku võrra
Enefit Green tootis mais 116,1 GWh elektrit, mida on 32,7% rohkem kui eelmise aasta samal perioodil. Tootmistulemust mõjutasid peamiselt uued – nii mullu valminud kui ka veel ehitusjärgus tuulepargid Leedus, Soomes ja Eestis, mille toodang moodustas mais ligi 35% Enefit Greeni kogu elektritoodangust.
Enefit Green tootis mais 116,1 GWh elektrit, mida on 32,7% rohkem kui eelmise aasta samal perioodil. Tootmistulemust mõjutasid peamiselt uued – nii mullu valminud kui ka veel ehitusjärgus tuulepargid Leedus, Soomes ja Eestis, mille toodang moodustas mais ligi 35% Enefit Greeni kogu elektritoodangust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Väikeettevõtjate esindaja loodab kliimaministeeriumile
“Vaadates kliimaseaduse eelnõu olen väga murelik, kuna see suurendab halduskoormust,” rääkis väikeettevõtteid koondava EVEA president Ille Nakurt-Murumaa hommikuprogrammi intervjuus.
“Vaadates kliimaseaduse eelnõu olen väga murelik, kuna see suurendab halduskoormust,” rääkis väikeettevõtteid koondava EVEA president Ille Nakurt-Murumaa hommikuprogrammi intervjuus.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Pannkoogimeistrid uuendavad kasvuretsepti: tuleb Eestist väljas ise äri püsti panna
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Adam Granti soovitused petturi sündroomist vabanemiseks
Kas ka sulle tundub, et oled oma töös ebapädev ja kohe on saabumas hetk, kus sind paljastatakse? Ameerika juhtimispsühholoog ja menukite autor Adam Grant räägib, et petturi sündroomist tuleks hoopis mõelda kui varjatud potentsiaali märgist: sulle tundub, et teised inimesed hindavad sind üle, aga palju tõenäolisemalt sa hoopis alahindad iseennast.
Kas ka sulle tundub, et oled oma töös ebapädev ja kohe on saabumas hetk, kus sind paljastatakse? Ameerika juhtimispsühholoog ja menukite autor Adam Grant räägib, et petturi sündroomist tuleks hoopis mõelda kui varjatud potentsiaali märgist: sulle tundub, et teised inimesed hindavad sind üle, aga palju tõenäolisemalt sa hoopis alahindad iseennast.
Veskimägi: aastal 2030 võiks Eesti kaitsetööstuse käive olla miljard
2030. aastal võiks Eesti kaitsetööstuse käive olla 1 miljard, kuid juba sel aastal on sektori käive rekordiline, rääkis 2C Venturesi partneri Taavi Veskimägi, kes on ka kaitsetööstuse liidu nõukogu esimees.
2030. aastal võiks Eesti kaitsetööstuse käive olla 1 miljard, kuid juba sel aastal on sektori käive rekordiline, rääkis 2C Venturesi partneri Taavi Veskimägi, kes on ka kaitsetööstuse liidu nõukogu esimees.
EL kehtestab Hiina elektriautodele kaitsetollid
Euroopa Liit kehtestab Hiina elektriautodele juulist täiendava tollimaksu, mis suurema osa tootajte puhul küündib 38,1 protsendini auto hinnast.
Euroopa Liit kehtestab Hiina elektriautodele juulist täiendava tollimaksu, mis suurema osa tootajte puhul küündib 38,1 protsendini auto hinnast.
Wendre loob oma jaekaupluste võrgu
Unetarvikute tootja Wendre on hakanud välja arendama oma kaubamärke ning loob oma jaekaupluste võrgu. Keti esimene kauplus avatakse Tallinnas Järve keskuses.
Unetarvikute tootja Wendre on hakanud välja arendama oma kaubamärke ning loob oma jaekaupluste võrgu. Keti esimene kauplus avatakse Tallinnas Järve keskuses.
Telia peakontor kärbib pinda veerandi võrra
Telia peakontor Rootsis annab käest 9500 ruutmeetri jagu peakontori pinda, ettevõtte teatel pole raha kokkuhoid selle peamine põhjus.
Telia peakontor Rootsis annab käest 9500 ruutmeetri jagu peakontori pinda, ettevõtte teatel pole raha kokkuhoid selle peamine põhjus.